خانه / مقالات / چاپخانه چیست؟
چاپخانه چیست؟

چاپخانه چیست؟

اگر نمی‌دانید چاپخانه چیست و فرایند چاپ چگونه و تحت چه پروسه‌ای انجام می‌شود، خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند تا بهتر چاپخانه را بشناسید. به طور کلی چاپخانه به کارگاهی گفته می‌شود که در آن کارهای چاپی مانند: چاپ کتاب، چاپ بروشورهای تبلیغاتی، ژورنال و موارد این چنینی روی کاغذ و دیگر متریال‌ها انجام می‌شود.

امروزه با پیشرفتی که در فناوری اتفاق افتاده،  چاپخانه‌ها دارای تجهیزات و دستگاه‌های زیاد و متنوع برای انواع مختلف چاپ هستند.

در حال حاضر شاهد پیشرفت تکنولوژی و رشد چشمگیر صنعت چاپ هستیم و چاپ‌ها به دسته‌بندی‌های مختلف بر اساس ماهیت تقسیم می‌شوند.

قبل از اینکه بخواهیم به ماهیت چاپخانه،  دستگاه‌های چاپ، انواع روش چاپ و… بپردازیم، بهتر است که شما را با تاریخچه چاپ آشنا کنیم تا بدین ترتیب درک بهتری از چاپخانه و فرایند کاری آن داشته باشید.

تاریخچه صنعت چاپ و چاپخانه

تاریخچه چاپ به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد و خاستگاه آن کشور چین است. در آن زمان از انواع بلوک‌های حکاکی شده جهت چاپ متون و تصاویر استفاده می‌شد. این روش یک فرآیند بسیار زمان‌بر و سخت بود که صرفاً برای چاپ تعداد محدودی از نسخه کاربرد داشت. رفته رفته در قرن پانزدهم میلادی یوهانس گوتنبرگ مخترع آلمانی چاپ حروف متحرک را اختراع کرد. این اختراع یک انقلاب بزرگ در صنعت چاپ ایجاد کرد و امکان تولید انبوه انواع کتاب و سایر اقلام چاپی را با سرعت و کیفیت بالا به وجود آورد.

تاریخچه صنعت چاپ و چاپخانه

تاریخ چاپ در ایران

اگر دوست دارید بدانید که تاریخچه چاپخانه در ایران چیست؟ باید بگوییم که در ایران نیز چاپ سابقه دیرینه‌ای دارد. اولین چاپخانه در ایران متعلق به دوره صفویه و به دستور شاه طهماسب اول در تبریز دایر شد. در این چاپخانه انواع کتاب‌های مذهبی و علمی به دو زبان فارسی و عربی چاپ می‌شدند. در دوره قاجار نیز چاپخانه‌های متعدد در ایران تاسیس شدند و این موضوع باعث شد تا چاپ کتاب و روزنامه در کشور ما رونق بگیرد. در همین دوره بود که روزنامه‌های متعدد مانند: کاغذ اخبار،  شهر اخبار و وقایع اتفاقیه چاپ و منتشر می‌شدند. در اواخر دوره قاجار چاپ سنگی به ایران وارد شد که فرآیند چاپ کتاب و روزنامه را آسان کرد.

چاپ سنگی تا اواسط دوره پهلوی اصلی‌ترین روش چاپ در ایران به شمار می‌آمد. در دوره پهلوی چاپخانه‌های مدرن و مجهز در ایران تاسیس شدند و صنعت چاپ ایران به طور کاملاً قابل توجه با پیشرفت مواجه شد. در همین دوره بود که از چاپ افست و چاپ ماشینی جهت چاپ کتاب، روزنامه، مجله و… استفاده می‌شد.

با این گذر تاریخی می‌توانیم نتیجه بگیریم که امروزه صنعت چاپ و چاپخانه در ایران پیشرفت بسیار باشکوهی را تجربه کرده و چاپخانه‌های متعدد در سراسر شهرها و استان‌های کشور فعالیت می‌کنند. امروزه روش‌های مختلف چاپ از جمله؛ چاپ دیجیتال، چاپ فلکسو، چاپ افست و… جهت چاپ انواع لوازم تبلیغاتی، مجله، روزنامه، کتاب و… استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:   آشنایی با چاپ و انواع رایج آن در صنعت چاپ

معرفی انواع چاپ در چاپخانه

برای درک بهتر و دقیق‌تر اینکه چاپخانه چیست و چگونه کار می‌کند، بهتر است که با انواع روش‌های چاپ آشنا شوید. زیرا روش‌های چاپ با توجه به کاربردی که ارائه می‌دهند، در انواع مختلف دسته‌بندی شده‌اند و در حال حاضر سیستم‌های مختلفی برای این منظور طراحی شده که از انواع چاپ‌های دستی تا چاپ‌های فلکس، سیلک و چاپ‌های ماشینی مانند: ماشین ملخی، افست، مسطح، دیجیتال و… را شامل می‌شوند. در ادامه به تفصیل رایج‌ترین انواع چاپ را با هم مرور می‌کنیم.

افست

چاپ افست یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های چاپ در دنیا و ایران است که به صورت کاملاً گسترده استفاده می‌شود. این روش به علت کیفیت بالا، سرعت خوب و قیمت مقرون به صرفه باعث شده تا اکثر افراد که قصد چاپ در تیراژ بالا دارند، به سراغ آن بروند. در چاپ افست از زینک و پلیت جهت انتقال جوهر به سطح چاپ استفاده می‌شود. اگر دارای انتشارات یا مصرف تبلیغاتی هستید، حتماً چاپ افست را انتخاب کنید. مجموعه چاپ آقا فرایند چاپ افست و سایر روش‌های چاپ را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد.

دیجیتال

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های چاپ است که طی آن تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی اتفاق می‌افتد. این روش متشکل از چاپ حرفه‌ای در تیراژهای کم توسط نشر رومیزی و سایر منابع دیجیتال می‌باشد که با چاپگرهای لارج فرمت و یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه‌ای می‌توان آن را انجام داد.

بیشتر بخوانید:   تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال: انتخاب روش درست

پلات لمینت

چاپ پلات لمینت نوعی چاپ دیجیتال بوده که به عنوان چاپ عریض نیز آن را می‌شناسند.  طی این چاپ انواع پوستر و تصاویر با عرض زیاد استفاده می‌شوند. معمولا این روش چاپ عموماً با لمینت مورد استفاده قرار می‌گیرد. لمینت نوعی پوشش بوده که جهت استحکام بیشتر کاغذ در چاپ پلات کاربرد دارد.

معرفی انواع چاپ در چاپخانه

 هلیوگراور

در امر شناخت چاپخانه و آگاهی از اینکه چاپخانه چیست، باید به یکی از سنتی‌ترین روش‌های چاپ اشاره کنیم. هلیوگراور یک روش سنتی جهت چاپ بوده که از حکاکی روی سیلندرهای فلزی برای ایجاد طرح مورد نظر انجام می‌شود. این روش جهت چاپ روی سطوح مختلف از جمله؛ پارچه، چرم، پلاستیک و… مناسب بوده و جالب است بدانید که ظرافت و دقت بسیار بالایی نیز دارد.

 فلکسو

چاپ فلکسو یک روش مناسب جهت چاپ روی سطوح انعطاف پذیر از جمله نایلون، سلفون و مقوای نازک است. در این روش چاپ از انواع کلیشه‌های لاستیکی یا ژله‌ای جهت انتقال جوهر به سطح چاپ استفاده می‌شود. از قابلیت‌های چاپ فلکسو می‌توان به سرعت بالا، قیمت مناسب و کاربرد زیاد اشاره داشت.

 لترپرس

چاپ لترپرس یک روش سنتی برای چاپ است که در آن از حروف فلزی برجسته برای ایجاد طرح استفاده می‌شود. این روش برای چاپ انواع متن و طرح‌های ساده کاربرد دارد. این روش ظاهر کلاسیک و نوستالژیک به محصولات چاپی می‌دهد. پس اگر علاقه‌مند به سبک‌های کلاسیک نوستالژیک هستید و دوست دارید که محصولات چاپی شما به این سبک نزدیک باشند، می‌توانید چاپ لترپرس را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:   بهترین چاپخانه اصفهان

اکو سالونت

چاپ اکوسالونت نوعی روش چاپ است که در آن از تکنولوژی‌ها و مواد چاپ خاص استفاده می‌شود. این چاپ نوعی روش دیجیتال بوده که از جوهرهای بر پایه آب در آن بهره می‌برند.  این روش به علت حفاظت از محیط زیست و کمک به کاهش مصرف مواد شیمیایی، یک گزینه عالی و سبز در مقایسه با روش‌های چاپ سنتی و قدیمی محسوب می‌شود.

چاپ فلت بد

چاپ فلت بد با چاپگرهای صفحه تخت انجام می‌شود و برای تمام اجسام سخت مسطح مناسب است و می‌توانید فرایند چاپ را روی این نوع از اجسام انجام دهید.

بیشتر بخوانید:   ابزار طراحی آنلاین کارت ویزیت (رایگان) | طراحی و چاپ کارت ویزیت به صورت آنلاین

مشخصات چاپخانه خوب

بعد از اینکه دانستید چاپخانه چیست، نوبت به شناخت چاپخانه خوب می‌رسد. برای شناسایی و شناخت یک چاپخانه خوب، باید با ویژگی‌های آن آشنا شوید. در ادامه این ویژگی‌ها را باهم بررسی می‌کنیم؛

  • قدمت و سابقه درخشان اولین ویژگی یک چاپخانه خوب است. طبیعتا وقتی که یک چاپخانه سال‌های سال فعالیت حرفه‌ای داشته باشد، در لیست بهترین‌ها قرار می‌گیرد. زیرا تجربه از جمله ملاک‌هایی است که با پرداخت هزینه یا خرید تجهیزات نمی‌توان به آن دست یافت.
  • ویژگی دوم برای یک چاپخانه خوب این است که از تجهیزات عالی و پیشرفته بهره ببرد. قطعا استفاده از دستگاه‌های به روز و با کیفیت، باعث افزایش کیفیت کارایی چاپخانه خواهد شد.
  • از جمله مهم‌ترین نکاتی که یک چاپخانه را در لیست بهترین‌ها قرار می‌دهد، هزینه چاپ است. هرچقدر که هزینه چاپ مقرون به صرفه‌تر باشد، جذب مشتری بهتر اتفاق می‌افتد. البته قیمت مناسب، باید حتما در کنار کیفیت بالا در نظر گرفته شود. زیرا کیفیت چاپ چیزی است که هیچ کس نمی‌تواند از آن چشم پوشی کند.
  • در کنار قیمت و کیفیت مناسب، عامل مهم بعدی که یک چاپخانه را محبوب و پرطرفدار می‌کند، سرعت بالا است. زیرا ممکن است که کاربران خیلی از اوقات به چاپ فوری نیاز داشته باشند و در این موقعیت یک چاپخانه پر سرعت می‌تواند سفارش‌ها را آماده کند.

مشخصات چاپخانه خوب

با انواع دستگاه‌های چاپ در چاپخانه آشنا شوید!

برای اینکه بهتر درک کنید، چاپخانه چیست، باید با انواع دستگاه‌ های چاپ نیز آشنا شوید. زیرا دستگاه‌های چاپ مهم ترین نقش را در کیفیت چاپ ایفا می‌کنند. برخی از رایج ترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌های چاپ که در چاپخانه‌های ایران فعالیت می‌کنند نیز، عبارتند از:

  1. افست
  2. هلیوگراور
  3. فلکسو
  4. سیلک اسکرین
  5. چاپ لترپرس
  6. افست روی فلز
  7. تامپو
  8. دستگاه چاپ مخمل
  9. دستگاه چاپ ایچینگ
  10. دستگاه دو ورقی چهار رنگ
بیشتر بخوانید:   بهترین چاپخانه های تهران

دسته‌بندی کلیه خدمات چاپخانه‌ها چیست؟

چاپخانه‌ها خدمات متنوعی ارائه می‎دهند که هر کدام از این خدمات ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی از چاپخانه ها تعداد محدودتری از خدمات و برخی دیگر، به طور کامل خدمات را ارائه می‌کنند. جزئیات مربوط به هر یک از این خدمات را در ادامه شرح می‌دهیم؛

خدمات پیش از چاپ

طراحی و گرافیک

 

انواع طراحی لوگو، پوستر، بروشور، کاتالوگ، کتاب، مجله و…

ویراستاری

 

ویرایش متن‌ها و نوشته‌های مختلف از لحاظ نگارشی، املایی و دستوری
صفحه آرایی

 

سازماندهی و چیدمان طرح‌ها و نوشته‌ها در صفحات چاپی
آماده سازی فایل

 

تبدیل فایل‌های دیجیتال به فرمت‌های مناسب برای چاپ
بیشتر بخوانید:   اهمیت پیش فاکتور برای مشتریان و ارائه دهندگان خدمات

خدمات چاپ

چاپ کتاب و مجله چاپ انواع کتاب‌های نفیس، مجلات رنگارنگ، دیگر اقلام چاپی باکیفیت

 

چاپ اوراق اداری چاپ سربرگ، پاکت‌نامه، کارت ویزیت، فاکتور و سایر اوراق اداری با تنوع بالا

 

چاپ تبلیغاتی چاپ بنر، استیکر، پوستر، بروشور و سایر اقلام تبلیغاتی

 

چاپ بسته بندی چاپ جعبه، لیبل، سلفون و سایر اقلام تبلیغاتی با طرح‌های مبتکرانه

 

چاپ روی سطوح مختلف چاپ کاغذ، مقوا، پارچه، چرم، فلز، پلاستیک و…

 

بیشتر بخوانید:   ۱۵ نکته برای طراحی و چاپ لیبل | چگونه طراحی لیبل را حرفه ای تر کنیم؟

خدمات پس از چاپ

برش

 

برش انواع اوراق چاپی با ابعاد دلخواه
صحافی

 

صحافی کتاب، مجله و سایر اقلام چاپی به شکل سیمی، چسبی و فنری
جلد سازی

 

جلدسازی کتاب، مجله و سایر اقلام چاپی با انواع جنس‌های نفیس و مرغوب
بسته بندی

 

بسته بندی ایمن و مطمئن جهت ارسال برای مشتری‌ها

فرایند چاپ

آماده سازی فایل

 

طی این مرحله، فایل‌های نهایی، توسط نیروهای متخصص برای چاپ بررسی می‌شوند.
صفحه آرایی

 

طرح‌ها و نوشته‌ها در نرم‌افزارهای صفحه آرایی مانند: Photoshop چیدمان و سازماندهی می‌شوند.
فیلم برداری

 

صفحه‌های آرایی شده، به صورت فیلم تهیه می‌شوند تا برای الگوی چاپ مورد استفاده قرار بگیرند.
ساخت زینک یا کلیشه

 

با کمک فیلم‌های تهیه شده، زینک یا کلیشه تهیه می‌شود که نقش برجسته در طرح‌ها ایفا می‌کند.
چاپ

 

زینک یا کلیشه روی دستگاه چاپ مورد نظر نصب می‌شود. بدین ترتیب جوهر با ظرافت و دقت بالا روی کاغذ یا سایر مواد منتقل می‌شود.
تکمیل

 

بعد از چاپ عملیات تکمیلی مانند: برش، صحافی، جلدسازی و بسته بندی انجام می‌شود. تا در نهایت محصول نهایی با کیفیت بالا به دست مشتری برسد.
بیشتر بخوانید:   بهترین چاپخانه های شیراز 

سخن آخر

طی این محتوا از سایت چاپ آقا سعی کردیم که به طور کامل توضیح دهیم چاپخانه چیست و ویژگی‌های یک چاپخانه خوب شامل مواردی مانند: قیمت مناسب، کیفیت بالا، دستگاه های پیشرفته و… می‌شود. آشنایی با خدمات چاپ، انواع روش‌های چاپ و انواع دستگاه‌های چاپ باعث می‌شود که بتوانید برای دریافت خدمات چاپ، بهترین چاپخانه را انتخاب کنید. چاپ آقا به عنوان یکی از بهترین چاپخانه‌هایی است که می‌توانید برای دریافت انواع خدمات چاپ پیشرفته، به روز، باکیفیت با قیمت مناسب به آن مراجعه کنید. خدماتی همچون؛ چاپ سررسید، ست اداری، بروشور، ساک کاغذی و… در این چاپخانه انجام می‌شوند. جهت دریافت خدمات کامل با شماره 02141915 ارتباط برقرار کنید.

درباره خانم جزینی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar