خانه / نکات چاپ / بخش سوم: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ
بخش سوم: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

بخش سوم: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

پیش از شروع این مقاله، پیش نیاز ها را مطالعه کنید تا بتوانید این نکات را به طور کامل فرا گیرید. با ما همراه باشید تا درباره ی راهنمای آماده سازی فایل چاپ بیشتر بدانید.

 

بیشتر بخوانید:   بخش اول: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ
بیشتر بخوانید:   بخش دوم: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

 

9) خط تا

  • چنانچه محصولی که طراحی می‌کنید دارای خط تا می‌باشد (مانند انواع بروشور و …)‌ حتما فاصله امن از محل تا را رعایت کنید و از قرار دادن عناصر مهم به‌ویژه نوشتار در محل تا خودداری کنید. رعایت یک محدوده امن در حدود 5 میلی‌متر از اطراف خطوط تا، کمک زیادی به زیبایی و آسیب ندیدن کار شما در محل تا خواهد کرد.

 

محدوه خط تا را حتما در نظر بگیرید
محدوه خط تا را حتما در نظر بگیرید

 

10) یو وی موضعی (هرگونه پوشش)

  •  چنانچه در نظر دارید در طراحی، بخش‌هایی UV موضعی یا هرگونه پوشش خاصی قرار بگیرد، علاوه بر در نظر گرفتن موارد مربوطه، حتما یک فایل جداگانه با اندازه فایل اصلی تهیه کرده و تنها بخش‌های مورد نظر را برای پوشش مورد نظر با یک تک رنگ (معمولا سیاه) مشخص کنید و در کنار فایل اولیه به چاپخانه یا مسئول چاپ تحویل دهید.
    چنانچه تصمیم‌دارید در بخش‌هایی از طراحی خود هات فویل داشته باشید، حتما می‌باید در فایل اولیه بخش‌های مورد نظر طلاکوب یا … را کاملا خالی بگذارید و در کنار آن یک فایل جداگانه با اندازه فایل اصلی تهیه کرده و تنها بخش‌های مورد نظر را برای پوشش مورد نظر با یک تک رنگ (معمولا سیاه) مشخص کنید و در کنار فایل اولیه به چاپخانه یا مسئول چاپ تحویل دهید. به‌طور خلاصه برای این کار یک فایل برای چاپ و یک فایل برای طلاکوب باید ارائه شود.

 

برای بخش‌‌های مورد نظر برای هرگونه پوشش،‌ یک فایل جداگانه باید تهیه شود
برای بخش‌‌های مورد نظر برای هرگونه پوشش،‌ یک فایل جداگانه باید تهیه شود

 

برای بخش‌‌های مورد نظر برای طلا، نقره یا … کوب، ‌باید یک فایل برای چاپ (بدون بخش طلاکوب) و یک فایل طلاکوب (بدون بخش چاپی) تهیه کرد.

 

فایل طلاکوب، نقره کوب

 

11) رنگ ساختگی

  • با توجه به توضیحاتی که در بخش تکنولوژی تولید رنگ‌های چاپی داده شد،‌ متوجه شدید که برای تولید رنگ‌های چاپی و CMYK محدودیت‌هایی وجود دارد و همیشه نمی‌توان رنگ‌های خاصی را به دست آورد. اما چنانچه بخواهید از محدودیت‌ها فراتر روید و به رنگ‌های ویژه‌تر و متنوع‌تری دست پیدا کنید باید از رنگ‌های ساختگی یا Spot یا Solid استفاده کنید. این رنگ‌ها به رنگ‌های پنتون معروف هستند و در کتابچه رنگ که قبلا اشاره شد قابل مشاهده هستند. برای این‌کار باید با انتخاب رنگ مورد نظر، کد پنتون آن را در طرح خود اعمال کنید. در این روش ابتدا رنگ مورد نظر خارج از ماشین چاپ (بدون ترکیب چهار رنگ اصلی) ساخته می‌شود و سپس از آن در چاپ شما استفاده خواهد شد. در به‌کارگیری رنگ‌های پنتون حتما در نظر داشته باشید که با درخواست و استفاده از رنگ‌های پنتون یا ساختگی، هزینه چاپ شما افزایش محسوسی پیدا خواهدکرد اما محدودیت‌های کمتری خواهید داشت.

 

CMYK و SPOT, SOLID
تفاوت دو رنگ آبی مشابه به‌صورت CMYK و دیگری به‌صورت ساختگی (SPOT, SOLID)

 

12) مدیریت پروفایل رنگی

  • تا اینجا بیشتر موارد مهم در طراحی برای داشتن یک چاپ خوب را آموخته‌اید. اما موضوعی در چاپ و نرم‌افزارهای طراحی به‌نام مدیریت رنگ وجود دارد که با رعایت آن می‌توانید کنترل بهتری بر روی رنگ‌های طراحی خود داشته باشید. (بعدا در یک آموزش کامل به توضیح بیشتر این مورد خواهیم پرداخت). اما آگاه باشید که با اعمال مدیریت مناسب برای یک طراحی و در نظر گرفتن نوع کاغذ و محدودیت‌های مرتبط با کاغذ، مرکب و ماشین چاپ می‌توانید کنترل بسیار مناسب‌تری بر روی طرح خود داشته باشید.

 

مدیریت پروفایل رنگی

 

13) خروجی مناسب

  • فرمت خروجی مناسب، آخرین مرحله از آماده سازی یک فایل برای چاپ است. مناسب‌ترین ساختار برای چاپخانه و جلوگیری از تغییرات ناخواسته، فرمت PDF می‌باشد. در این ساختار کیفیت تصاویر حفظ شده و نوشته‌ها نیز خوانایی و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. دیگر فرمت‌هایی که پس از PDF برای چاپ قابل قبول هستند، اولی فایل‌هایی با فرمت TIF می‌باشند و گزینه آخر و در صورت نداشتن هیچ گزینه دیگر فایل JPG با کیفیت 300 دی‌پی‌آی می‌باشد که تا جای ممکن سعی کنید از آن استفاده نکنید.
بیشتر بخوانید:   برتری PDF/X نسبت به دیگر فرمت های ذخیره سازی

درباره خانم صالحی

12
نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar
8 نظرها
4 موضوع پاسخ ها
1 دنبال کنندگان
 
بیشترین پاسخ ها
پرطرفدارترین نظرها
9 نظر نویسندگان
Rey13آریمامختارمینا هاشمیعلیرضا نظرات اخیر نویسندگان
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Rey13
مهمان
Rey13

بینظیرترین محتوایی که خوندم، مختصر و مفید به معنای واقعی
هرچی بگم کمه 🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼
پاینده باشید

آریما
مهمان
آریما

سلام ضمن تشکر از سایت خوبتون
برای چاپ روی شیشه تنظیمات خاصی وجود داره؟ فرمت بهتر برای ذخیره چیه؟
میخوام متن تقدیرنامه رو روی شیشه چاپ کنم. ممنون میشم جواب بدید.

مختار
مهمان
مختار

سلام من برای ارسال بارکد برای چاپ دچار مشکل میشم چون 4 رنگ میشه نمیتونم تک رنگش کنم من کورل کارمیکنم راهنمایی میکنید؟

علیرضا
مهمان
علیرضا

سلام خسته نباشید برای چاپ باید فایل خط برش و تا رو هم باید برای چاپخانه بفرستم؟؟؟؟

مینا هاشمی
مهمان
مینا هاشمی

سلام دوست عزیز، خط برش و خط تا باید در فایل طراحی در نظر گرفته شود. اما نکته‌ای که برای خط برش وجود دارد این است که ممکن است چاپخانه مد نظر شما درخواست ارسال فایل با ابعادی داشته باشد که در آن چند میلی‌متر خط برش در نظر گرفته شده است؛ هممچنین خط تا نیز در نرم‌افزارهای طراحی توسط ابزار Ruler مشخص می‌شوند به همین دلیل اگر خروجی خود را به صورت JPEG و PDF برای چاپخانه ارسال کنید این بخش نمایش داده نخواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که پیش از هر چیز… مشاهده بیشتر »

امید کوشا
مهمان
امید کوشا

سلام و خسته نباشید.
⚘تقدیم به تک تک شما عزیزان .
منظم، روان، پر محتوا، مفید و با صداقت و بی منت. 👏👌🥇🏆

مینا هاشمی
مهمان
مینا هاشمی

سلام دوست عزیز، از دیدگاه خوبتان ممنونیم. خوشحالیم که مقاله وبلاگ چاپ آقا مورد رضایتتان بوده است.

ایمان ماهوتی
مهمان
ایمان ماهوتی

وقت بخیر ، باور کنید بخاطر پیدا کردن وب سایت شما بسیار خرسند هستم، چرا که مطالب و آموزش‌های ارسالی شما در این وب‌سایت (به معنای واقعی کلمه) “خارق‌العاده” هستن
ممنون بابت تک تک حروف، کلمات و جملاتتون

مینا هاشمی
مهمان
مینا هاشمی

با سلام
از دیدگاه و نظر خوبتون سپاسگزاریم دوست عزیز!

مهدی
مهمان
مهدی

خیلی ممنون لطفاً در این مورد مطلب بیشتری بگذارید.

محمد
مهمان
محمد

سلام اغلب مطالب سایت شما رو خوندم و برای کسانی که آشنایی اولیه ای دارند بسیار مفید و با ارزش است به همین دلیل تشکر میکنم. مشکلی که ما بارها با ان روبرو میشویم اختلاف در دو موضوع است 1-اینکه نسخه چاپی کارت ویزیت یا کاتالوگ ، دارای درخشندگی پایینی است که از جذابیت آن میکاهد در صورتیکه چاپ هایی را میبینیم که بسیار جذاب و خیره کننده نیز هستند 2-رنگها گاها تغییر میکنند و مثلا ما بنفش انتخاب کردیم اما در چاپ با اندکی تغییر رنگ روبرو میشویم. چند سوال مهم وجود دارد 1-در زمان مشاهده پروژه cmyk در… مشاهده بیشتر »

مریم هاشمی
مهمان
مریم هاشمی

با سلام در ابتدا از لطف شما نسبت به مقالات بلاگ چاپ آقا ممنونیم. در پاسخ به مطالبی که فرمودید باید عرض کنم خدمتتان که عدم تطابق رنگی که در چاپ یک محصول چابی نسبت به طرح اولیه ایجاد می‌گردد به دو لیل است. اولین دلیل مربوط به تنظیمات صحیحی است که پیش از طراحی و حین آن باید مورد توجه قرار گیرد. در بسیاری موارد نیز کیفیت فایل ارسالی و فرمت ذخیره سازی آن می‌تواند در کیفیت نهایی چاپ تاثیر به سزایی داشته باشد. دومین علت منوط به کیفیت و دقت دستگاه‌های چاپ است که خوشبختانه مجموعه چاپ آقا… مشاهده بیشتر »