خانه / نکات چاپ / چرا رنگ های تصاویر روی مانیتور با رنگ های پس از چاپ متفاوت است؟
تفاوت رنگ های تصاویر روی مانیتور با رنگ های بعد از چاپ

چرا رنگ های تصاویر روی مانیتور با رنگ های پس از چاپ متفاوت است؟

شاید شما هم متوجه این موضوع شده باشید تصویری که با پرینتر خود در خانه چاپ می کنید با همان تصویر که قبلا روی نمایشگر (مانیتور) مشاهده کرده اید و در نتیجه با رنگ های پس از چاپ آن که چاپخانه تحویل شما می دهد، فرق می کند.

اغلب ما در چنین شرایطی تقصیر را بر گردن کیفیت بد پرینتر خود و یا اشتباه چاپخانه می اندازیم. اما باید بدانید که تصور ما از این اشکال به خاطر عدم آگهی از دو مود اصلی رنگ است: مود رنگی RGB و مود رنگی CMYK.

اولی را سیستم رنگی افزودنی (additive color model) و دومی را سیستم رنگی کاهشی (subtractive color model) هم می گویند.

سیستم رنگی RGB

در حالت عادی این سیستم رنگی سیاه است. دقیقا مثل این که شما در یک اتاق تاریک و بدون نور قادر به دیدن هیچگونه رنگی نیستید و با روشن کردن چراغ یعنی ایجاد نور می توانید رنگ های محیط خود را ببینید. اما چرا به آن سیستم افزودنی می گویند؟ زمینه مشکی به معنای این است که در آنجا هیچ رنگ یا نور رنگی وجود ندارد، پس باید به آن زمینه مشکی برای ایجاد تصویر رنگ اضافه شود. برای همین به آن اصطلاحا سیستم افزودنی می گویند. یعنی در این سیستم ۳ رنگ اصلی قرمز R، آبی B و سبز G با هم ترکیب می شوند و رنگ های دیگر را بوجود می آورند، به این دلیل به آن RGB گفته می شود.

 

سیستم رنگی RGB
سیستم رنگی RGB

 

هر چه رنگ های بیشتری با هم ترکیب شوند، رنگی که بدست می آید روشن تر است و از تابش هر سه نور رنگی با شدت کامل، رنگ سفید ساخته می شود و با جلوگیری از تابش هر سه نور در محل دلخواه رنگ سیاه درست می شود. مانیتور، تلویزیون و پروژکتور به این صورت کار می کند.

 

سیستم رنگی CMYK

در واقع در این سیستم همه رنگ ها از ترکیب چهار رنگ فیروزه ای (Cyan) ارغوانی (Magenta) رنگ زرد (Yellow) و رنگ سیاه (Black) بوجود می آید. برای همین به آن CMYK گفته می شود.

این رنگ ها بر روی کاغذ با هم ترکیب می شوند. یعنی رنگ اول بر روی کاغذ چاپ شده و سپس رنگ دوم بر روی رنگ اول چاپ می شود و الی آخر ؛ چون این رنگ ها شفاف هستند آنچه در نهایت دیده می شود ترکیب چهار رنگی است که بر روی هم و با غلظت های مختلف چاپ شده اند. در این مدل رنگ سفید وجود ندارد. پس هر جا که رنگی وجود ندارد، ما کاغذ سفید را می بینیم.

 

سیستم رنگی CMYK
سیستم رنگی CMYK

 

تفاوت مود رنگی RGB و CMYK

این دو مدل رنگ با هم دو تفاوت اساسی دارند. اول اینکه مانیتور از مدل رنگی RGB یا همان (قرمز،سبز،آبی) استفاده می کند. در این سیستم غلظت رنگ ها می تواند از درجه ۱ تا درجه ۲۵۵ تغییر کند (حدوداً ۱۶ میلیون رنگ ۲۵۵*۲۵۵*۲۵۵). اگر این عدد را با صد میلیون رنگ در مدل CMYK مقایسه کنیم، به نظر می رسد که مدل رنگ CMYK دارای تعداد رنگ بیشتری است. اما در عمل چنین نیست و بسیاری از رنگ هایی که در مدل RGB وجود دارد و در مانیتور دیده می شود در مدل CMYK وجود ندارد!

 

تفاوت مود رنگی RGB و CMYK
تفاوت مود رنگی RGB و CMYK

 

علت این امر تکراری بودن بسیاری از رنگها در ۱۰۰ میلیون رنگ مدل CMYK است. بنابراین پرینتر شما نمی تواند همه رنگ هایی را که در مانیتور مشاهده می کنید روی کاغذ چاپ کند. در اکثر مواقع اگر عکسی با مدل رنگ RGB را به مدل رنگ CMYK تبدیل کنیم، متوجه می شویم که از شفافیت و زیبایی عکس کاسته می شود. رنگ های مدل RGB از قدرت درخشندگی بالایی برخوردار هستند، بطوری که صفحه کاغذ قادر نیست به همان اندازه این درخشندگی را نشان دهد. توجه داشته باشید که اگر حتی یک فایل را در مدل رنگ CMYK طراحی کرده باشید باز هم رنگ های پس از چاپ کار شما با آنچه در مانیتور می بینید متفاوت خواهد بود؛ چون اساساً سیستم مانیتور بر مبنای RGB است و توان نمایش دقیق CMYK را ندارد. همانطور که سیستم چاپ افست هم توان چاپ رنگ های RGB را ندارند.

به این نکته حتما توجه کنید که فایل های ارسالی برای چاپخانه باید با مود رنگی cmyk ذخیره شود. به دلایل ذکر شده به یاد داشته باشید که آنچه در نمایشگر مشاهده می کنید با چاپ تفاوت محسوسی خواهد داشت.

 

تفاوت مود رنگی RGB و CMYK
تفاوت مود رنگی RGB و CMYK – رنگ های پس از چاپ

 

یکی از بهترین راه ها برای بالا بردن فضای رنگی قابل شبیه سازی در چاپ استفاده از کتاب رنگ می باشد. با استفاده از این کتاب و مقایسه با کد رنگی در فایل می توان تا حد زیادی فایل را با رنگ چاپ نهایی شبیه سازی کرد و تا حدودی نتیجه نهایی را مشاهده کرد. علاوه بر این نکته نظارت چاپ نیز دارای اهمیت است.

درباره صالحی سئو

2
نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!

avatar
2 نظرها
0 موضوع پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین پاسخ ها
پرطرفدارترین نظرها
2 نظر نویسندگان
امیر ارسلانمحمد نظرات اخیر نویسندگان
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر ارسلان
مهمان
امیر ارسلان

سلام بعضی از چاپخونه ها میگن رنگ ها رو دستی به فتوشاپ بدین
یعنی میگه برای استفاده از مشکی مناسب چاپ دو رنگ آخر (یعنی Y و K) را مقدار 100 وارد کنید، در صورتی که این مشکی خیلی قشنگ نیست
درسته دیگه؟
بعد مقاله ای دارید که این کدهای رنگی رو برای استفاده از رنگ های مناسب معرفی کرده باشه؟

محمد
مهمان
محمد

سلام اغلب مطالب سایت شما رو خوندم و برای کسانی که آشنایی اولیه ای دارند بسیار مفید و با ارزش است به همین دلیل تشکر میکنم. مشکلی که ما بارها با ان روبرو میشویم اختلاف در دو موضوع است 1-اینکه نسخه چاپی کارت ویزیت یا کاتالوگ ، دارای درخشندگی پایینی است که از جذابیت آن میکاهد در صورتیکه چاپ هایی را میبینیم که بسیار جذاب و خیره کننده نیز هستند 2-رنگها گاها تغییر میکنند و مثلا ما بنفش انتخاب کردیم اما در چاپ با اندکی تغییر رنگ روبرو میشویم. چند سوال مهم وجود دارد 1-در زمان مشاهده پروژه cmyk در… مشاهده بیشتر »